Modul 11

         

PROGESTRON

Progesteron er et kønshormon ligesom østrogen og testosteron, som de fleste kender. Det dannes i binyrebarken og i æggestokkene. Produktionen af progesteron i æggestokkene kan kun ske, hvis der har været en æggeløsning.

Progesteron virker som østrogens modvægt. Hvor østrogen ophober væske i kroppen, virker progesteron vanddrivende. Progesteron ”beroliger” følelserne og humøret. I første halvdel af cyklus er østrogen dominerende, hvilket kan gøre os følelsesmæssig ustabile, men efter ægløsningen stiger progesteronniveauet, og det lægger en dæmper på østrogenet og man føler igen ro og balance. Det er vigtigt der en god balance mellem de to hormoner.

Da jeg er på vej i overgangsalderen, er progesteronniveauet langsomt dalende og det er ikke i hver cyklus, at jeg har ægløsning. Min cyklus veksler imellem at være kortere og længere.

Vi får generelt tilført østrogenlignende stoffer fra miljøet, gennem maden vi spiser og vandet vi drikker. Disse er skadelige og gør at vi får en ubalance mellem progesteron og østrogen, hvor østrogen bliver for dominerende. Der er mange måder, vi kan få for meget østrogen på, mens det samme ikke gælder for progesteron. Derfor er jeg blevet meget opmærksom på, ikke at bruge hormonforstyrrende produkter og spise økologisk, så jeg ikke tilføre min krop kunstigt østrogen og lave en større ubalance.

Progesteron dannes overvejende i vores æggestokke, men også i bynyrebarken hvor også kortisol som er vores langtidsstresshormon dannes. De dannes begge ud fra hormonet pregnenolon og derfor har progesteron en stor rolle at spille i vores evne til at tackle stress og føle afslapning. Kortisol bruger nemlig af kroppens progesteron beholdning hvis man er stresset, hvilket nedsætter niveauet yderligere.

Mine tegn på lavt progesteron

  • PMS
  • Brystspændinger
  • Kortere cyklus
  • Kraftige menstruationer
  • Smertefulde menstruationer
  • Ødemer
  • Tager på i vægt op til menstruation
  • Cyste i livmoderen
  • Let søvn
  • Urolige ben

Da jeg både har lavt progesteronniveau pga. overgangsalder og haft et alt for højt stressniveau, så er jeg ikke i tvivl om at min reserver er udtømte og derfor er mit niveau alt for lavt. Jeg ved at min mor også gik tidligt i overgangsalderen og det er meget genetisk betinget, så jeg var faktisk ikke overrasket da jeg begyndte at føle ubalancer i kroppen.

Mine Kosttilskud

De kosttilskud som jeg har valgt at tage iflg. anbefalinger fra bogen Hormonel Harmoni og Hormonkuren:

  • Vitex Agnus Castus:
    Vidundermidlet ved PMS symptomer, kraftige blødninger, humørsvingninger, menstruationssmerter og brystspændinger. Bruges til at hæve progesteronniveauerne
  • Vitamin C:
  • Da det er bevist at det øger niveauet af progesteron
  • Plantforce magnesium
    Tilskud af magnesium 1-2 tsk i vand inden sengetid da det giver ro og hjælper mod ømme bryster og væskeophobninger


Tætte bånd med mine piger giver glæde og ro

Mine nye vaner

  • Have tætte relationer, da det hjælper kvinder til at slappe af og øge progesteronniveauerne
  • Dyrke min HormonYoga og hormonøvelser mindst 3-4 gange om ugen da det afspænder underlivet
  • Undgå alt plastik og parabener, da der er en masse hormonforstyrrende stoffer i som påvirker østrogennivauet

Mine kostændringer

  • Spise økologisk så jeg ikke tilføre min krop hormonforstyrrende pesticider
  • Spise kirsebær, RAW chokolade og kakao da det  mindsker fysiske og psykiske symptomer på PMS
  • Spise fødevarer med tryptofan da det fremmer søvnhormonet melatonin som;
    græskarkerner, bananer, fjerkræ, æg og mandler
  • Spise flere gode kulhydrater da melatonin dannes af insulin som;
    kartofler, gulerødder og broccoli