Modul 2

         

SØVN

Min søvn

Jeg sover utrolig let, og vågner mange gange i løbet af natten, skal tisse og har svært ved at falde i søvn igen. Dette modul har derfor, været en vigtig del af min rejse til mere harmoni. I hormontesten havde jeg symptomer på højt og lavt kortisolniveau, samt lavt  progesteron- og østrogenniveau.

Ved symptomer på højt kortisolniveau, er det svært at falde i søvn, og ved symptomer på både lavt og højt kortisolniveau, vågner man meget i løbet af natten og sover overfladisk. Så for mit vedkommenkende skal jeg arbejde meget på at få normaliseret mit kortisolniveau.

Da jeg har symptomer på lavt progesteron, blive søvnen også forstyrret, da det er med til at danne et naturlige beroligende middel, som jeg så ikke danner nok af ved lavt progesteron.

Symptomerne på lavt østrogen er op at tisse mange gange, så det sætter jeg også flueben ved.  Summen af alle disse ubalancer i mine hormoner er lig med dårlig nattesøvn.

Dette sker der ved dine hormoner når du sover:

Hormonreaktion ved søvn

Stiger
  • Kønshormoner
  • Melatonin (søvnhormon)
  • Væksthormoner
  • TSH (skjoldbruskirtelhormon)
  • Leptin (mæthedshormon)

Falder
  • Insulin
  • Ghrelin (appetithormon)
  • Kortisol (stresshormon)

Søvn får immunforsvaret til at hele kroppen. Hvis man på længere sigt ikke får søvn nok, vil det have en effekt på helbredet, og der sker faktisk det omvendte af den ovenstående hormonreaktion. Jeg har utroligt svært ved at tabe mig, og bliver små sulten hele dagen hvis jeg har været stresset, og ikke får sovet nok.

Melatonin

Melatonin er et hormon som dannes i hjernen. Det kaldes også ’søvnhormonet’, da det hjælper med at regulere vores døgnrytme og vores søvn.

Leptin og Ghrelin

Leptin (mæthedshormon) er et hormon, som er med til at undertrykke appetitten. Det fortæller dig hvor meget mad, du skal spise og hvornår du er mæt.

Ghrelin (appetithormon) har samme formål som leptin, at holde os i live. Ghrelin er et appetit stimulerende hormon, der fortæller os hvornår vi skal spise.

Meditaton

Meditation sænker dit stressniveau i kroppen, og øger dine hormonproducerende kirtler. Det hjælper dig til ro, og til at komme kontakt med din krop og lære at holde fokus og lukke al ydre strespåvirkning ude. Jeg er startet på meditation i mit motioncenter. #0 min med fordybelse, det skal læres. Jeg tænkte på indkøbslister, madpakker og vasketøj de første 10 min, men så fandt jeg åndedrætsrytmen og de sidste 20 min var jeg i tvivl om jeg sov, eller bare var helt nede i gear.

Efter vi har fået vores aften- og morgenvisualiseringer, kan jeg klart mærke en forskel på min søvn. Jeg falder i søvn til meditation om aftenen, og hvis jeg er træt når jeg vågner, bruger jeg morgenvisualiseringen til at vågne op.

Mine nye vaner

  • Koldt vand i hovedet for at starte produktion af kortisol og adrenalin, så niveauerne bliver højere om morgenen og falder om aftenen.
  • Mørke om aftenenda det øger dannelsen af søvnhormonet melatonin.
  • Ingen Alkohol, kaffe eller koffeinholdige drikke inden sengetid, da det kan nedsætte produktionen af melatonin.
  • Masser af frisk luft og lys i løbet af dagen, for at stimulere en naturlig træthed.
  • Stoppet med at prøve at sove, og blive stresset over det, hvis jeg ikke kan.
  • Meditere for at blive fri for spændinger og stress.
  • Drikker en afslappende infusion hver aften med baldrianrod, havrehalm, citronmelisse, kamille og humle fra hormonkuren

Læs meget mere om Hormonkuren her: http://hormonkuren.dk