Modul 4

          

KORTISOLHORMONET

Bliv fri for stress og udbrændthed. Og fyldt med energi og lykkebobler. Oxytocin og kortisol.

Jeg har nu afsluttet modul 4, som har haft stor betydning for mig. Jeg ved at mit kortisolniveau er for lavt. Jeg har levet i alt for mange år med stress fra arbejde, sygdom og tab, og det har sat sine spor.

Efter for mange år i det højeste gear på jobbet, og sygdom i familien, bliver  jeg  pludselig rigtig syg, og jeg kan ikke komme oven på igen. Jeg kaster blod op, er konstant svimmel, kan ikke koncentrerer mig, husker ingen ting og min krop smerter alle steder, og jeg føler mig konstant udmattet. Jeg bliver sygemeldt, fyret og bum så står jeg der. Jeg prøvede alt for at komme tilbage til livet igen, men lige meget hjalp det på min helbred…læs den fulde historie under menuen MIN HISTORIE

Jeg lider af fibromyalgi, og har daglige udfordringer med min sygdom .  Som beskrevet har jeg været under maksimal pres i en del år, og jeg ved selv at det har ødelagt mit kortisolniveau. Mit kortisolniveau er helt i bund og jeg kæmper dagligt med udmattelse, udtæring og udbrændthed.

Kortisol

Bliver tit betegnet som det slemme hormon, og skurken i vores system. Men det er et vigtigst hormon i kroppen. Det er med til at regulere sult, søvn, fordøjelse, blodtryk, aktivitetsniveau og evnen til at håndtere stress.

Stress, både akut og kronisk, er det der påvirker dine kortisolniveauer mest. Stress kan både være godt og skidt.

Den “sunde stress”

Man bliver ikke syg af kortvarig stress – tværtimod. Det kunne være en eksamen, en særlig vigtig præsentation på kontoret eller den afgørende fodboldkamp om mesterskabet. Den slags stress får en til at yde sit bedste og er fordrende for ens udvikling som menneske.

Den usunde stress, som ikke forsvinder

Problemet opstår, hvis man har en stressende hverdag.  Når vi konstant er udsat for stress, får kroppen ikke tid til at falde tilbage til normaltilstanden, og der opstår kronisk høje niveauer af stresshormoner i blodet. Denne tilstand er meget hård for kroppen, som til sidst ikke kan klare det mere.

Oversigt over tilskud jeg tager for at modstå stress
  • Ginseng
  • Lakridsrod
  • Magnesium
  • Maca som jeg bruger i morgenmad og drikke
  • Rosenrod

Åndedrætsøvelse som hjælper på at kortisolniveauet daler. Syntes klart du skal prøve det. Det har en helt enorm effektivt, og du tvinges ned i gear. Jeg bruger den sammen med denne OM med munke, det får mig helt ned og mærke hver en fiber i min krop: POWERFULL OM AUM MANTRA

Indånd igennem næsen – Hold vejret – Udånd igennem munden. Lav øvelsen et par gange om dagen, især når du føler dig stresset og presset, så tag 2 min for dig selv og træk vejret.

Mine nye vaner

  • Sove så meget som muligt. Har normalt kun sovet 6 timer, men nu prøver jeg at få mindst 8 timer.
  • Undgår kaffe, da koffein stimulerer binyrerne på samme måde som stress gør og drikke mere te og cacao.
  • Væske. Sørge for at min krop er hydreret.
  • Spise flere proteiner som hjælper vores stresstolerance.
  • Få masser af frisk luft og dagslys hver dag ved gå ture, og stoppe med at dyrke hård motion.
  • Dyrke yoga og pilates. Har før spinnet meget og styrketrænet så meget jeg nu kunne med min sygdom. Men jeg har ikke fået den følelse af at det var godt for kroppen, som f.eks. meditation gav mig. Jeg har stresset min krop mere end næret den.

 

 

 

 

 

Læs meget mere om Hormonkuren her: http://hormonkuren.dk