Modul 5

         

OXYTOCIN HORMONET

Oxytocin som også kaldes “kærlighedshormonet” eller “kramme-hormonet”, fordi det udløses af kram og nærhed. Hormonet er væsentligt for vores evne til at skabe intime og venskabelige relationer. Hvis du mangler oxytocin, skal du give løs eller modtage en masse kram, som så sætte gang i udskillelsen af oxytocin.

Mængden af oxytocin i blodet halveres efter fem til ti minutter, men den resterende del bliver i lang tid i kroppen. Det er ren og skær sundhed, der udskilles. Så husk det og gi’ et kram til en du kender. Det er ren win-win for jer begge 🙂

Sollys er også en kilde til oxytocin. Jeg kunne klart mærke det, da vi for nyligt var i Budapest. Vi står op om morgenen til solskin og 20 grader. At hoppe i et par klipklapper, leggings og en t-shirt og ud i solen, giver en helt fantastisk lykkefølelse. Jeg følte mig bare mere glad, også selvom min fibromyalgi viste tænder, da vi havde gået  lidt for mange kilometer til mit niveau, så kunne jeg bedre kapere mine smerter, fordi jeg var fyldt med D-vitamin og mit oxytocinniveau var helt i top. (Måske en tanke om at bo sydpå i sol og varme…?)

Flere måder at forhøje oxytocinniveauet

  • Fysisk kontakt, kram, kys og kærtegn  med venner, familiemedlemmer og endda kæledyr (her tænker jeg specifikt kæle mere med min fede, dovne skovkat Bimmer)
  • Opmuntrende ord og lytte, da det forbinder os til andre og får oxytocinniveauet til at stige hos begge parter
  • Meditation og afslapning, både for kroppen og for sindet, gør at oxytocin bliver udskilt
  • Motion, som kan være at løbe, gå en tur, motionere derhjemme eller i fittnesscenter udløser oxytocin
  • At modtage og give, skaber en følelse af taknemmelighed og omsorg, som udløser virkelig meget oxytocin

En af de ting jeg har lært på Hormonkuren, det er at lytte og passe bedre på mig selv. Jeg har brugt for meget energi på negative ting og forhindringer. Jeg vil vende bøtten om nu og koncentrere mig om de ting der giver mig positiv energi og lykke.

VÆGTEN har været min fjende i mange år. Jeg har aldrig været meget overvægtig, men jeg har en del år haft for meget sul på kroppen. Jeg tabte mig rigtig mange kilo da min mor døde for 6 år siden. På trods af sorgen over min mors død, så kunne jeg mærke at jeg havde det bedre, både med min sygdom, men også mentalt, uden alle de ekstra kilo og gik stort set aldrig på vægten.

Såååå besluttede min kæreste Thomas og jeg at vi skulle da prøve at få en baby sammen. Det kunne vi så godt, jeg var gravid efter 14 dage uden p-piller på trods af min alder. Vi fik vores skønne pige Ida da jeg var 41 år og syntes egentlig ikke jeg havde taget så meget på under graviditeten. Jeg tabte mig hurtigt efter fødslen, men igen ville de sidste kilo ikke af. Jeg tænkte det må komme stille og roligt, men det gjorde det ikke. Tværtimod tog jeg mere på igen. For 6 mdr. siden fandt jeg så ud af, at jeg er gået i overgangsalderen og min krop er i hormonel ubalance. Vægten blev pludselig min fjende igen og jeg blev besat af at jeg skulle tabe mig.

Jeg bliver ked af det hver gang jeg går på vægten og jeg ikke har tabt de kilo jeg havde sat mig for. Det kommer til at overskygge alle de forbedringer, som jeg rent faktisk kan mærke i forbindelse med Hormonkuren. Nu er det slut, jeg vil ikke bruge den negative energi på den åndsvage vægt mere. Den er pakket sammen, og nu vil jeg bruge tiden på Hormonel Harmoni og blandt andet at øge mit oxytocinniveau ved positive tanker og glæde.

Reflexologi

Vi har på modul 5 også fået en beskrivelse af refleksologipunkter med videoer til zoneterapi og akupressur, for at understøtte de processer, vi går igennem på HormonKuren. Det handler om at massere og trykke på de punkterne hvor du har ubalancer. Så nu skal familien Danmark nusses, masseres og trykkes på, så vi alle kan få balance i hormonerne 🙂

Oversigt over kost og tilskud jeg tager for at øge oxytocinnivauet
  • Omni Pure med højt indhold af B6 og B12
  • Omega 3
  • Probiotika
  • Gurkemeje i sammenspil med sort peber (i min antiinflamatoriske infusion)

Mine nye vaner

  • Jeg vil gøre flere ting der gør mig glad
  • Jeg vil stoppe med af være fokuseret på ting der stresser mig
  • Jeg vil vil ændre på de ting der gør mig trist
  • Jeg vil omgive mig med de mennesker jeg holder af
  • Jeg vil give flere kram til dem der betyder noget for mig
  • Jeg vil give flere smågaver når jeg ser noget jeg ved der vil gør en anden glad
  • Jeg vil dyrke mere yoga og meditation samt gå flere ture med Ida

Læs meget mere om Hormonkuren her Hormonkuren