Modul 6

         

STOFSKIFTEHORMONER

Skjoldbruskkirtlen producerer stofskiftehormonerne triiodthyronin, T3, og thyroxin, T4. Frigivelsen af stofskiftehormonerne fra skjoldbruskkirtlen reguleres af det thyreoidea stimulerende hormon, TSH, som kommer fra hypofysen. Stofskiftehormonerne sørger for kroppens energiomsætning, og de er livsvigtige for mennesket.

Værdien af de tre hormoner samt måling af antistoffer kontrolleres via en blodprøve, som alle praktiserende læger kan foretage, og disse værdier viser, om stofskiftet er normalt, for højt eller for lavt…og det er her det tit går galt!

Der bliver tit kun fokuseret på målingen af kroppens overordnede stofskiftehormon, TSH.  Hvis prøverne her er normale, vil lægen normalt ikke gøre mere, men man kan sagtens have lavt stofskifte, når TSH er normal, på grund af dårlig omdannelse af T4 til T3. Der opstår symptomer på lavt stofskifte, fordi skjoldbruskkirtlen er træg, det vil sige, der er problemer med at producere T4 og T3. Dette kan skyldes en række årsager, der spænder fra ernærings- og vitaminmæssige mangler, stress og autoimmunitet, og højt inflammationsniveau i kroppen etc.

Mine blodprøver

Jeg fik taget blodprøver i forbindelse med min manglende menstruation, og der viste mine stofskifte hormoner normale værdier.

  • TSH 1,2
  • T4 11,7
  • T3 3,8

Som udgangspunkt er dette også rigtigt, da mine tal ligger inden for referenceværdierne. Jeg viste dog prøven til Komplementær Hormonterapeaut, Heidi Bülow som synes at både  min TSH, frit T4 og frit T3 ligger i den lave ende af referenceområdet.

For at se om jeg har symptomer på lavt stofskifte, har vi gennemgået en Thyroidea Screening. Her kunne jeg se, at jeg igen havde mange “ja’er” og symptomer på lavt stofskifte.

Mine symptomer på lavt stofskifte 
  • Træthed
  • Gener fra muskler/led
  • Vægtøgning
  • Væskeophobning (ødem)
  • Tør og ru hud
  • Hæs og følelsen af en klump i halsen
  • Langsom puls
  • Dårlig hukommelse 

Men nogle af symptomerne på kortisolubalancer og lavt stofskifte er de samme og da min scorer var ret høje i Kortisol ubalancer, så vil jeg arbejde ud fra dette og se om ikke tingene retter sig med tiden.  Jeg tænker at når søvnen og stressreduktion for alvor begynder at mærkes, så vil mange af de symptomer som jeg har på lavt stofskifte nok ændre sig. Jeg syntes allerede efter jeg spiser antiinflammatorisk kost, at der er en klar forbedring i mine symptomer.

Vi har fået en manual for lavt stofskifte, hvor en del af anbefalingerne går igen fra de  3 manualer med lavt kortisol, lavt østrogen og lavt progesteron. Så jeg fortsætter som jeg har gjort fra start af kuren, med nogle få justeringer i forhold til symptomer på lavt stofskifte

Det kunne jo egentlig være lidt spændende at få taget en ny blodprøve efter forløbet for at se om tallene har rettet sig?

Oversigt over kost og tilskud jeg tager for lavt stofskifte
  • Omega 3
  • Omni Pure med højt indhold af B vitamin
  • Hampefrø og hørfrø
  • Ingefær og gurkemeje

Mine nye vaner

  • Jeg vil spise flere fede fisk da de har en støtter mængder D-vitamin som fx laks og makrel
  • Sørge for at få D-vitamin igennem solen nu hvor vejret bliver bedre 🙂
  • Jeg vil sørge for at få mere C-vitamin igennem grøntsager og frugt som hyben, persille, peberfrugt, solbær, grønkål, rosenkål, broccoli, kiwi og kartofler
  • Jeg vil undgå plastik fra drikkeflasker osv.
  • Motionere mere da det øger dannelsen af stofskiftehormon i skjoldbruskkirtlen
  • Få mere søvn da det naturlige, hormonlignende signalstof melatonin, der dannes under søvn kan have en meget positiv virkning på autoimmune sygdomme som min fibromyalgi

Læs meget mere om Hormonkuren her Hormonkuren