Modul 8

         

FORDØJELSEN

En optimal fordøjelse er en forudsætning for sundhed. Sygdom starter ofte med fordøjelsesproblemer, da det meste af vort immunsystem sidder i tarmen. 80% af dit immunforsvar findes i tarmsystemet, og immunforsvaret kommunikerer direkte med bakterierne her.

Det kan være svært at se om fordøjelsen fungere optimalt, så derfor har vi på modul 8 fået en række test, som vi har udfyldt for at se, om vi har nogle symptomer på ubalancer i fordøjelsen. Ved testresultat for lav mavesyre, kunne jeg genkende en masse med mine symptomer.

Man producerer mindre mavesyre med alderen. Stress som jeg i den grad har været påvirket af, kan også sænke mavesækkens pH-værdi. Lav mavesyreproduktion gør os mere modtagelige overfor en række sygdomme og infektioner og hæmmer fordøjelse og gør det svært at optage næringsstoffer.

Mine tegn på lav mavesyre
  • Oppustethed kort efter et måltid
  • Kvalme eller smerter i mavesækken ved indtag af kosttilskud
  • Fødevareallergi
  • Bøvsen/opstød
  • Anæmi/blodmangel, som ikke reagerer på tilskud (fx jern og/eller B12)
  • Halsbrand og refluks, luft, oppustethed, bøvsen
  • En tung, langvarig, fuld følelse i maven
  • Hyppig kvalme, særligt ved indtag af kosttilskud
  • Bløde, sprøde eller flækkede negle
Mine sygdomme forbundet med lav mavesyre
  • Nældefeber
  • Dysfunktion af skjoldbruskkirtlen
  • Eksem
  • Autoimmune sygdomme
  • Galdesten
Mine ændringer mod for lidt mavesyre
  • Tygge min mad grundigt
  • Kun spis ved sult og ikke ved stress etc.
  • Undgå. overspisning og drikke for meget væske ved  måltider
  • Spise mindre fedt og sukker
  • Bevæg mig  efter måltider
  • Spise flere bitre fødevarer
  • Arbejd meget mere med mine stressniveauer
  • Spis mad rig på tarmhelende ingredienser

Fødevarereaktioner

Enzymbrister er mangel på de enzymer, som skal nedbryde f.eks. sukkerstoffer i tarmsystemet. De to hyppigste er:

  • Laktosemalabsorption som er mangel på enzymet laktase, som nedbryder mælkesukkeret laktose
  • Fruktosemalabsorption som er utilstrækkelig enzymatisk nedbrydning af fruktose

Jeg tror at jeg har mangel på begge de enzymer, da jeg oplever stærke symptomer ved indtagelse af fruktose, laktose og især sorbitol. Lidt tankevækkende var en episode, da vi holdte min datters 21 års fødselsdag sidste uge. Jeg havde bagt en meget lækker lagkage med fløde, frugter, hvedemel og sukker. Jeg tillod mig at spise et stykke kage, og drak et glas rødvin til maden sammen med min datter. Allerede om aftenen oplevede jeg mavesmerter og pruttede (ja jeg prutter også). Dagen efter havde jeg diarre, og måtte jævntligt sidde på potten, indtil alt havde passeret mit system…puha dyre lærepenge, men kagen smagte så godt 🙂


En lækker kage, men for mig, en meget forbudt kage i fremtiden 🙂

Jeg har derfor besluttet mig for at prøve en eliminationsdiæt, LOW FODMAP. Det er en enkel metode til at afklare fruktosemalabsorption. LOW FODMAP diæten følges strengt i 3-4 uger, så tarmfloraen bliver reetableret, og så forsøger jeg at genintroducere disse fødevarer.

Du kan se en komplet liste med fødevare Go/NoGo med LOW FODMAP her fodmapdiet.dk

Derudover har vi fået en masse skønne tarmhelende fødevareropskrifter, som jeg helt klart vil dele med jer i det videre forløb.